Προσφερομενα μαθηματα
Α΄ Εξάμηνο
ΥΒΕ01: Προστασία, Τεκμηρίωση και Ένταξη νέων κατασκευών σε Ιστορικά Σύνολα Ι
Περιγραφη
Το μάθημα εκτείνεται σε δύο εξάμηνα και συνδυάζει θεωρητική κατάρτιση με εφαρμογή σχεδιασμού. Περιλαμβάνει διαλέξεις, παρουσιάσεις εφαρμοσμένων μελετών και έργων, καθώς και συμμετοχή των φοιτητών σε ομαδική εργασία με αντικείμενο την τεκμηρίωση, αποκατάσταση και επανάχρηση - ένταξη ιστορικών κτιρίων και συνόλων στο σύγχρονο δομημένο περιβάλλον.
Η διδασκαλία επικεντρώνεται στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ανάλυσης, ερμηνείας και σύνθεσης για την τεκμηριωμένη, λειτουργική και βιώσιμη αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κατασκευών, σύμφωνα με τις διεθνώς καθιερωμένες αρχές προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
Στόχος του μαθήματος είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων για την τεκμηριωμένη και βιώσιμη αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κατασκευών. Έμφαση δίνεται στην εξοικείωση με τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, ενσωματώνοντας παράλληλα παραμέτρους περιβαλλοντικής αναβάθμισης.
Κατά το Α΄ εξάμηνο οι ΜΦ εξοικειώνονται με τη μεθοδολογία τεκμηρίωσης ιστορικών κτιρίων και συνόλων και ολοκληρώνουν την αναλυτική φάση του θέματος, η οποία περιλαμβάνει: α. αρχειακή και βιβλιογραφική έρευνα, β. καταγραφή και γ. επεξεργασία των δεδομένων, με τα αποτελέσματα να καταγράφονται σε σχέδια και κείμενα. Παράλληλα, γίνεται αξιολόγηση των απαιτούμενων επεμβάσεων και ξεκινάει η συνθετική φάση του θέματος, δηλαδή η πρόταση αποκατάστασης και επανάχρησης. Στόχος είναι η κατανόηση των ζητημάτων διατήρησης, αναβάθμισης και βιώσιμης ένταξης των ιστορικών κατασκευών στο σύγχρονο δομημένο περιβάλλον.
Η διδασκαλία επικεντρώνεται στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ανάλυσης, ερμηνείας και σύνθεσης για την τεκμηριωμένη, λειτουργική και βιώσιμη αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κατασκευών, σύμφωνα με τις διεθνώς καθιερωμένες αρχές προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
Στόχος του μαθήματος είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων για την τεκμηριωμένη και βιώσιμη αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κατασκευών. Έμφαση δίνεται στην εξοικείωση με τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, ενσωματώνοντας παράλληλα παραμέτρους περιβαλλοντικής αναβάθμισης.
Κατά το Α΄ εξάμηνο οι ΜΦ εξοικειώνονται με τη μεθοδολογία τεκμηρίωσης ιστορικών κτιρίων και συνόλων και ολοκληρώνουν την αναλυτική φάση του θέματος, η οποία περιλαμβάνει: α. αρχειακή και βιβλιογραφική έρευνα, β. καταγραφή και γ. επεξεργασία των δεδομένων, με τα αποτελέσματα να καταγράφονται σε σχέδια και κείμενα. Παράλληλα, γίνεται αξιολόγηση των απαιτούμενων επεμβάσεων και ξεκινάει η συνθετική φάση του θέματος, δηλαδή η πρόταση αποκατάστασης και επανάχρησης. Στόχος είναι η κατανόηση των ζητημάτων διατήρησης, αναβάθμισης και βιώσιμης ένταξης των ιστορικών κατασκευών στο σύγχρονο δομημένο περιβάλλον.
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/
ΥΜ01: Τοπική Ιστορία. Χώρος και Άνθρωποι
Περιγραφη
Η Τοπική Ιστορία ως προϊόν της ιστορικής προσέγγισης που αναδεικνύει τη σημασία της μικροϊστορίας κινείται στην μικροκλίμακα του χώρου και του χρόνου μέσα από τη σύζευξη Ιστορίας, Ανθρωπολογίας και Ανθρωπογεωγραφίας. Η Τοπική Ιστορία συνδέεται άμεσα με τη μελέτη του χώρου μέσα από τη σύνθετη διαπλοκή των κοινωνικών, ανθρωπιστικών και πολιτισμικών επιστημών, αναδεικνύοντας τη στενή σχέση ανάμεσα στον χώρο, την κοινωνία, τον πολιτισμό, την ιστορία και την ιδεολογία, η συσχέτιση των οποίων παράγει ένα δυναμικό και ρευστό τοπίο εννοιών και πρακτικών με διαφορετικές αναγνώσεις και νοηματοδοτήσεις.
Σκοπός του μαθήματος είναι η σε βάθος κατανόηση βασικών εννοιών, όπως αυτές του χώρου, του τόπου, του τοπίου, της χωρικότητας και τοπικότητας, του κριτικού τοπικισμού, της κοινωνικο-χωρικής διαλεκτικής κ.ά., στην ιστορική, κοινωνική και πολιτισμική τους διάσταση, ώστε να γίνουν αντιληπτοί μέσα από μια κριτική σκέψη οι μετασχηματισμοί στη νοηματοδότηση και στην εμπειρία του χώρου και του τόπου, λαμβάνοντας υπόψη τη διάδραση ανάμεσα στην τοπική και πλανητική κλίμακα.
Συντονιστης/τρια
Αικατερίνη Μάρκου
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC275/
EM06: Οικοδομική Τεχνολογία Ιστορικών Κατασκευών. Εφαρμογή νέων τεχνολογιών για την καταγραφή, αξιολόγηση και αποκατάσταση της παθολογίας
Περιγραφη
Το μάθημα επικεντρώνεται στη μελέτη της οικοδομικής τεχνολογίας ιστορικών κατασκευών, από την αρχαιότητα έως τους νεότερους χρόνους, με στόχο την κατανόηση των τεχνικών, των υλικών και της δομικής συμπεριφοράς μνημείων και ιστορικών κτηρίων. Εξετάζονται θεματικές ενότητες όπως:
- Είδη κατασκευών: λίθινες, ξυλόπηκτες, πλίνθινες, ξύλινες, μεταλλικές, χυτές και μικτές.
- Τύποι κατασκευών: τοιχοποιίες, τόξα, θόλοι, και κελύφη.
- Επιμέρους δομικά στοιχεία: στέγες, πατώματα, κλίμακες και κουφώματα.
- Η διαχρονική εξέλιξη ενός μνημείου (μετατροπές, προσθήκες και οι επιπτώσεις τους)
- Δομικές αστοχίες και τρόποι καταστροφής.
- Αρχιτεκτονική μορφολογία και σχεδιαστικές αρχές.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των ΜΦ με την ορολογία, την τεχνολογία, τα κατασκευαστικά συστήματα και τις ιδιαιτερότητές των ιστορικών δομών, καθώς και με τις σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης και θεραπείας των διαφόρων μορφών παθολογίας. Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση θεωρίας και εφαρμογής, οι ΜΦ αναλύουν τη δομική και υλική υπόσταση των κατασκευών, ερμηνεύουν την υφιστάμενη κατάστασή τους και διαμορφώνουν τεκμηριωμένες προτάσεις συντήρησης και αποκατάστασης, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες.
- Είδη κατασκευών: λίθινες, ξυλόπηκτες, πλίνθινες, ξύλινες, μεταλλικές, χυτές και μικτές.
- Τύποι κατασκευών: τοιχοποιίες, τόξα, θόλοι, και κελύφη.
- Επιμέρους δομικά στοιχεία: στέγες, πατώματα, κλίμακες και κουφώματα.
- Η διαχρονική εξέλιξη ενός μνημείου (μετατροπές, προσθήκες και οι επιπτώσεις τους)
- Δομικές αστοχίες και τρόποι καταστροφής.
- Αρχιτεκτονική μορφολογία και σχεδιαστικές αρχές.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των ΜΦ με την ορολογία, την τεχνολογία, τα κατασκευαστικά συστήματα και τις ιδιαιτερότητές των ιστορικών δομών, καθώς και με τις σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης και θεραπείας των διαφόρων μορφών παθολογίας. Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση θεωρίας και εφαρμογής, οι ΜΦ αναλύουν τη δομική και υλική υπόσταση των κατασκευών, ερμηνεύουν την υφιστάμενη κατάστασή τους και διαμορφώνουν τεκμηριωμένες προτάσεις συντήρησης και αποκατάστασης, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες.
Συντονιστης/τρια
Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC288/
EM05: Ψηφιακές Εφαρμογές στην Αρχιτεκτονική Κληρονομιά
Περιγραφη
Το μάθημα εξετάζει τις δυνατότητες που προσφέρουν οι σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες στην προστασία, τεκμηρίωση, ανάδειξη και προώθηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Εστιάζει στην παρουσίαση και ανάλυση ψηφιακών εργαλείων και μεθόδων, όπως η φωτογραμμετρία, η τρισδιάστατη σάρωση, η δημιουργία ψηφιακών μοντέλων (3d) και βάσεων δεδομένων, καθώς και τεχνολογιών εικονικής (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Παράλληλα, μελετάται η εφαρμογή τους σε τομείς, όπως η αποτύπωση και τεκμηρίωση μνημείων, η δημιουργία ψηφιακών αναπαραστάσεων και περιηγήσεων, καθώς και η εκπαιδευτική αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων.
Μέσα από επιλεγμένα παραδείγματα και εργαστηριακές ασκήσεις, οι Μ.Φ. αποκτούν θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξοικείωση με τα εργαλεία της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τις ερευνητικές και επαγγελματικές τους δεξιότητες. Έμφαση δίνεται στη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) για εκπαιδευτικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στη βελτίωση της διδακτικής επάρκειας όσων επιδιώκουν την ένταξη της τεχνολογίας στην προσέγγιση και διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Κεντρική διάσταση του μαθήματος αποτελεί κι η ενσωμάτωση της προσβασιμότητας στον σχεδιασμό ψηφιακών εφαρμογών, με στόχο τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία και την ισότιμη πρόσβασή σε μνημεία, πολιτιστικά τεκμήρια και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.
Μέσα από επιλεγμένα παραδείγματα και εργαστηριακές ασκήσεις, οι Μ.Φ. αποκτούν θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξοικείωση με τα εργαλεία της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τις ερευνητικές και επαγγελματικές τους δεξιότητες. Έμφαση δίνεται στη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) για εκπαιδευτικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στη βελτίωση της διδακτικής επάρκειας όσων επιδιώκουν την ένταξη της τεχνολογίας στην προσέγγιση και διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Κεντρική διάσταση του μαθήματος αποτελεί κι η ενσωμάτωση της προσβασιμότητας στον σχεδιασμό ψηφιακών εφαρμογών, με στόχο τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία και την ισότιμη πρόσβασή σε μνημεία, πολιτιστικά τεκμήρια και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.
Συντονιστης/τρια
Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC287/
EM04: Δίκαιο, Νομοθεσία και Θεσμικά Προβλήματα Προστασίας Μνημείων και Έργων Τέχνης
Περιγραφη
Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί το διεθνές και εθνικό πλαίσιο προστασίας για όλο το φάσμα της πολιτιστικής κληρονομιάς, υλικής και άυλης.
Στόχος του μαθήματος είναι η αναγνώριση των ειδών του πολιτιστικού αποθέματος και η εξοικείωση με τις παγκόσμιες κατευθύνσεις που διέπουν τη διαχείριση των μνημείων. Η κατάκτηση των εννοιών που άπτονται της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς θα συνεισφέρουν στην εμβάθυνση και κριτική αποτίμηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσεων του παρελθόντος και στη θεώρηση των τάσεων της σύγχρονης εποχής.
Η θεματολογία των μαθημάτων αφορά τόσο γενικά θέματα, όπως οι διεθνείς Χάρτες και Συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η ελληνική αρχαιολογική νομοθεσία, οι διεθνείς Οργανισμοί, όσο και ειδικά θέματα προστασίας, όπως η αρχαιοκαπηλία, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, η προστασία της βιομηχανικής κληρονομιάς, η επανάχρηση ως εργαλείο διάσωσης του πολιτιστικού αποθέματος μέσα από παραδείγματα και άλλα.
Στο τέλος του μαθήματος, η αποκτηθείσα θεωρητική γνώση θα συνδυάζεται με πρακτικές δεξιότητες, καθιστώντας τον φοιτητή ικανό να κατανοεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που αφορούν από τη σύνταξη και υποβολή φακέλων αδειοδότησης έως και ζητήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης μνημείων, ιστορικών τόπων και αρχαιολογικών χώρων. Παράλληλα, θα έχει το θεωρητικό υπόβαθρο και την απαραίτητη κατανόηση για να συμμετέχει ή να συμβάλει στον σχεδιασμό δράσεων προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε μεγαλύτερη κλίμακα, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθύνσεις και τις εθνικές στρατηγικές.
Στόχος του μαθήματος είναι η αναγνώριση των ειδών του πολιτιστικού αποθέματος και η εξοικείωση με τις παγκόσμιες κατευθύνσεις που διέπουν τη διαχείριση των μνημείων. Η κατάκτηση των εννοιών που άπτονται της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς θα συνεισφέρουν στην εμβάθυνση και κριτική αποτίμηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσεων του παρελθόντος και στη θεώρηση των τάσεων της σύγχρονης εποχής.
Η θεματολογία των μαθημάτων αφορά τόσο γενικά θέματα, όπως οι διεθνείς Χάρτες και Συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η ελληνική αρχαιολογική νομοθεσία, οι διεθνείς Οργανισμοί, όσο και ειδικά θέματα προστασίας, όπως η αρχαιοκαπηλία, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, η προστασία της βιομηχανικής κληρονομιάς, η επανάχρηση ως εργαλείο διάσωσης του πολιτιστικού αποθέματος μέσα από παραδείγματα και άλλα.
Στο τέλος του μαθήματος, η αποκτηθείσα θεωρητική γνώση θα συνδυάζεται με πρακτικές δεξιότητες, καθιστώντας τον φοιτητή ικανό να κατανοεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που αφορούν από τη σύνταξη και υποβολή φακέλων αδειοδότησης έως και ζητήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης μνημείων, ιστορικών τόπων και αρχαιολογικών χώρων. Παράλληλα, θα έχει το θεωρητικό υπόβαθρο και την απαραίτητη κατανόηση για να συμμετέχει ή να συμβάλει στον σχεδιασμό δράσεων προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε μεγαλύτερη κλίμακα, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθύνσεις και τις εθνικές στρατηγικές.
Συντονιστης/τρια
Αικατερίνη Ριτζούλη
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC286/
EM03: Πόλεις και οικισμοί. Χώρος και χρόνος
Περιγραφη
Γενικός στόχος του εν λόγω μαθήματος είναι να αποτελέσει το ερέθισμα για τις/τους Μ.Φ. του Δ.Π.Μ.Σ., μέσω του οποίου θα ερευνήσουν τον χώρο της Θράκης (αστικό, ημιαστικό και της υπαίθρου, τον ορεινό, τον πεδινό, τον μεσόγειο, τον παραλιακό και τον παραποτάμιο) από την αρχαιότητα, έως τις αρχές του 20ού αιώνα. Ειδικότερα, θα υπάρξει εξειδίκευση στην ανάλυση της γε-ωγραφικής ενότητας της Θράκης, η οποία συνιστά το κύριο γεωγραφικό και ανθρωπογενές περιβάλλον που μελετάται.
Εξειδίκευση μαθησιακών στόχων:
- Να κατανοήσουν οι φοιτήτριες/ές το ζήτημα της κοινωνικής κινητικότητας, της μετανάστευσης, μέσω του αποικισμού της θρακικής ακτής στην προ-κλασική και κλασική αρχαιότητα.
- Να αντιληφθούν επαρκώς ότι όλες αυτές οι ασυνέχειες παρατηρούνται και στη διοικητική υπαγωγή και οργάνωση, είτε στις πόλεις είτε στην ύπαιθρο.
- Να εμπεδώσουν σημαντικές ιστορικές συνιστώσες, όπως το στοιχείο πως η Θράκη είναι ο γεωγραφικός χώρος εντός του οποίου, ουσιαστικά, κυοφορούνται και υποστασιοποιούνται νέες κρατικές οντότητες και αυτοκρατορίες.
Συντονιστης/τρια
Ιωάννης Μπακιρτζής
Καθηγητής Ιστορίας της Ύστερης Οθωμανικής αυτοκρατορίας και σύγχρονου Τουρκικού κράτους –
Ιστορίας και κοινωνίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: impakirt@he.duth.gr
Καθηγητής Ιστορίας της Ύστερης Οθωμανικής αυτοκρατορίας και σύγχρονου Τουρκικού κράτους –
Ιστορίας και κοινωνίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: impakirt@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC285/
EM02: Πολιτιστικές κληρονομιές, Τουρισμός και αειφόρος Τοπική Ανάπτυξη
Περιγραφη
Η εννοιολόγηση της πολιτιστικής κληρονομιάς (υλικής, άυλης, φυσικής) πλαισιώνεται από ένα πλήθος χαρακτηριστικών που δημιουργούν ένα νόημα, το οποίο παράγεται και αναπαράγεται σε διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και πολιτικοϊδεολογικά συμφραζόμενα, ενώ η διαχείρισή της επιτάσσει σήμερα την ενεργή εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών στην προοπτική της συλλογικής διαχείρισής της, έχοντας ως στόχο την παραγωγή διευρυμένων και ποικίλων έργων πολιτισμού και ανάπτυξης.
Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της διασύνδεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξή τους μέσω των τουριστικών πολιτικών, καθώς και η εμβάθυνση σε ζητήματα, όπως αυτά της πολιτιστικής διαχείρισης και των πρακτικών της, της πολιτιστικής παράδοσης και του πολιτιστικού αποθέματος, της μουσειακής αξιοποίησης, του ρόλου των νέων τεχνολογιών και εργαλείων στη διαχείριση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, των τουριστικών πολιτικών για την ενδυνάμωση της αειφόρου τοπικής ανάπτυξης, καλλιεργώντας την κριτική και δημιουργική σκέψη των Μ.Φ.
Συντονιστης/τρια
Αικατερίνη Μάρκου
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC284/
EM01: Τοπική Ιστορία της Θράκης
Περιγραφη
Ο σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να αντιληφθούν οι Μ.Φ. τη διαχρονικότητα της ιστορικής εξέλιξης της περιοχής της Θράκης, τη διαλεκτική σχέση του παρελθόντος με το παρόν με όρους τοπικότητας, καθώς και να κατανοήσουν τις πολλαπλές συνάψεις μεταξύ του χώρου και του χρόνου.
Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστεί η ιστορική πορεία της Θράκης κατά την προϊστορία, την ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχαιότητα, τη βυζαντινή και την οθωμανική περίοδο, καθώς και κατά τη νεότερη και σύγχρονη εποχή, οπότε η εστίαση θα γίνει στους εθνικούς ανταγωνισμούς, οι οποίοι επέφεραν την πολιτική κατάτμηση της γεωγραφικής περιοχής και την ένταξή της σε τρεις πολιτικές επικράτειες.
Συντονιστης/τρια
Ελεονώρα Ναξίδου
Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: enaxidou@he.duth.gr
Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: enaxidou@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC283/
Β΄ Εξάμηνο
ΥΒΕ02: Προστασία, Τεκμηρίωση και Ένταξη νέων κατασκευών σε Ιστορικά Σύνολα ΙI
Περιγραφη
Κατά το Β΄ εξάμηνο ολοκληρώνεται η συνθετική φάση του θέματος, με στόχο την εκπόνηση πλήρους, υποδειγματικής πρότασης αποκατάστασης και επανάχρησης. Η πρόταση συντάσσεται σύμφωνα με τις απαιτήσεις των αρμόδιων φορέων αδειοδότησης και οργανώνεται σε όλα τα απαιτούμενα στάδια, ώστε να συνιστά πλήρες υλικό τεκμηρίωσης και εφαρμογής.
Βασικά ζητούμενα είναι: α. η εκπόνηση αρχιτεκτονικής μελέτης αποκατάστασης και επανάχρησης, με σεβασμό στην ιστορική φυσιογνωμία του τόπου, β. o σχεδιασμός νέων κτιριακών κατασκευών, προσθηκών ή επεμβάσεων, όπου απαιτείται, σε συμφωνία με τα χαρακτηριστικά του ιστορικού περιβάλλοντος, γ. η ανάλυση της συμβατότητας των παρεμβάσεων, σε επίπεδο κλίμακας, υλικών και κατασκευαστικών τεχνικών και δ. η, ενσωμάτωση παραμέτρων βιωσιμότητας, περιβαλλοντικής απόκρισης και κοινωνικής ωφελιμότητας.
Στόχος του μαθήματος είναι η καλλιέργεια ολοκληρωμένων δεξιοτήτων για τη συνειδητή, βιώσιμη και τεκμηριωμένη αρχιτεκτονική παρέμβαση σε ιστορικά σύνολα, εμβαθύνοντας στις αρχές της πολιτιστικής διαχείρισης.
Βασικά ζητούμενα είναι: α. η εκπόνηση αρχιτεκτονικής μελέτης αποκατάστασης και επανάχρησης, με σεβασμό στην ιστορική φυσιογνωμία του τόπου, β. o σχεδιασμός νέων κτιριακών κατασκευών, προσθηκών ή επεμβάσεων, όπου απαιτείται, σε συμφωνία με τα χαρακτηριστικά του ιστορικού περιβάλλοντος, γ. η ανάλυση της συμβατότητας των παρεμβάσεων, σε επίπεδο κλίμακας, υλικών και κατασκευαστικών τεχνικών και δ. η, ενσωμάτωση παραμέτρων βιωσιμότητας, περιβαλλοντικής απόκρισης και κοινωνικής ωφελιμότητας.
Στόχος του μαθήματος είναι η καλλιέργεια ολοκληρωμένων δεξιοτήτων για τη συνειδητή, βιώσιμη και τεκμηριωμένη αρχιτεκτονική παρέμβαση σε ιστορικά σύνολα, εμβαθύνοντας στις αρχές της πολιτιστικής διαχείρισης.
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/
ΥΜ02: Ειδικά θέματα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής και των Κατασκευών
Περιγραφη
Στο μάθημα επιχειρείται η ανάγνωση της Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής μέσα από την εμβάθυνση σε ειδικά και σύνθετα αρχιτεκτονικά θέματα και σε θέματα της ιστορίας της κατασκευής. Με έμφαση στον ελλαδικό χώρο και με αναφορές στην περιοχή της Θράκης, εξετάζονται πολιτισμικοί πυρήνες που παρήγαγαν αρχιτεκτονικά ρεύματα από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και τη σύγχρονη εποχή, προσφέροντας μια σφαιρικότητα στην αντίληψη της αρχιτεκτονικής παραγωγής του χώρου.
Μέσα από την ανάλυση των ιδιαίτερων τεχνικών, πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών της κάθε ενότητας, εμπλουτίζονται οι γνώσεις της ιστορίας της αρχιτεκτονικής, ενισχύεται η αντίληψη της ενότητας της εκάστοτε αρχιτεκτονικής θεωρίας και κατασκευής και γίνονται κατανοητά τα ορόσημα που οδήγησαν στις μεγάλες αλλαγές της αρχιτεκτονικής σκέψης.
Τα ειδικά ζητήματα της αρχιτεκτονικής και των κατασκευών αναπτύσσονται με βάση ποικίλες αυτόνομες ειδικές θεματικές ενότητες, που καλύπτουν, μεταξύ άλλων, την αρχιτεκτονική της Κλασικής Εποχής, την οθωμανική αρχιτεκτονική, την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της κατοικίας στον ελληνικό χώρο, από την προϊστορία μέχρι και την προβιομηχανική εποχή, τη βιομηχανική κληρονομιά, αναδεικνύοντας την ποικιλία και τη διαχρονία του δομημένου περιβάλλοντος.
Παράλληλα με το θεωρητικό υπόβαθρο, το μάθημα εφοδιάζει τους φοιτητές με τις απαραίτητες πρακτικές γνώσεις και την εξειδικευμένη ορολογία, ώστε να μπορούν να περιγράφουν, να κατανοούν και να τεκμηριώνουν με ακρίβεια την τυπολογία, τη μορφολογία και την κατασκευαστική δομή αρχιτεκτονικών μνημείων από την αρχαιότητα, τη βυζαντινή, μεταβυζαντινή και οθωμανική περίοδο.
Μέσα από την ανάλυση των ιδιαίτερων τεχνικών, πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών της κάθε ενότητας, εμπλουτίζονται οι γνώσεις της ιστορίας της αρχιτεκτονικής, ενισχύεται η αντίληψη της ενότητας της εκάστοτε αρχιτεκτονικής θεωρίας και κατασκευής και γίνονται κατανοητά τα ορόσημα που οδήγησαν στις μεγάλες αλλαγές της αρχιτεκτονικής σκέψης.
Τα ειδικά ζητήματα της αρχιτεκτονικής και των κατασκευών αναπτύσσονται με βάση ποικίλες αυτόνομες ειδικές θεματικές ενότητες, που καλύπτουν, μεταξύ άλλων, την αρχιτεκτονική της Κλασικής Εποχής, την οθωμανική αρχιτεκτονική, την παραδοσιακή αρχιτεκτονική της κατοικίας στον ελληνικό χώρο, από την προϊστορία μέχρι και την προβιομηχανική εποχή, τη βιομηχανική κληρονομιά, αναδεικνύοντας την ποικιλία και τη διαχρονία του δομημένου περιβάλλοντος.
Παράλληλα με το θεωρητικό υπόβαθρο, το μάθημα εφοδιάζει τους φοιτητές με τις απαραίτητες πρακτικές γνώσεις και την εξειδικευμένη ορολογία, ώστε να μπορούν να περιγράφουν, να κατανοούν και να τεκμηριώνουν με ακρίβεια την τυπολογία, τη μορφολογία και την κατασκευαστική δομή αρχιτεκτονικών μνημείων από την αρχαιότητα, τη βυζαντινή, μεταβυζαντινή και οθωμανική περίοδο.
Συντονιστης/τρια
Αικατερίνη Ριτζούλη
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC276/
ΥΜ03: Μεθοδολογικά ζητήματα και χρήση των πηγών στην τοπική ιστορία
Περιγραφη
Στο πλαίσιο του μαθήματος επεξηγούνται έννοιες σχετικές με τις βασικές παραμέτρους των ερευνητικών μεθόδων και τεχνικών στην Τοπική Ιστορία και την Αρχιτεκτονική και τον ρόλο τους στην οργάνωση και σύνταξη ακαδημαϊκής εργασίας. Προσφέρονται στους φοιτητές οι απαραίτητες γνώσεις για τη μεθοδολογία της έρευνας και καθίστανται ικανοί να διακρίνουν ποια μέθοδος είναι συμβατή με το δικό τους ερευνητικό πεδίο, έτσι ώστε να σχεδιάσουν, να οργανώσουν και να εκπονήσουν μικρότερες ή μεγαλύτερες μελέτες με κριτικό πνεύμα και αξιοποιώντας επιστημονικά τις απαραίτητες πηγές. Εκπαιδεύονται στη διάκριση των πηγών σε πρωτογενείς, δευτερογενείς, άμεσες, έμμεσες κλπ και στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας για τον εντοπισμό τους.
Ο σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν τις διαφορετικές μεθόδους στις επιστήμες και τα διαφορετικά είδη πηγών που αξιοποιεί η καθεμία. Θα αναπτύξουν την ικανότητα κριτικής σκέψης και ορθολογικής χρήσης των πηγών και των ερευνητικών τους πορισμάτων, ώστε να επιτύχουν τη διάχυση της γνώσης τόσο σε ειδικό όσο και σε ευρύτερο κοινό.
Συντονιστης/τρια
Δημοσθένης Στρατηγόπουλος
Αναπληρωτής Καθηγητής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Γραμματείας - Ελληνικής Παλαιογραφίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: dstratig@he.duth.gr
Αναπληρωτής Καθηγητής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Γραμματείας - Ελληνικής Παλαιογραφίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: dstratig@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC277/
Γ΄ Εξάμηνο
Διαθεσιμες Επιλογες
Στο Γ΄ εξάμηνο, κάθε Μ.Φ. καλείται να επιλέξει μία από τις δύο προσφερόμενες δυνατότητες:
– είτε να παρακολουθήσει και να ολοκληρώσει επιτυχώς τρία (3) επιπλέον επιλεγόμενα μαθήματα,
– είτε να εκπονήσει Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Μ.Δ.Ε.).
– είτε να παρακολουθήσει και να ολοκληρώσει επιτυχώς τρία (3) επιπλέον επιλεγόμενα μαθήματα,
– είτε να εκπονήσει Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Μ.Δ.Ε.).
EM06: Οικοδομική Τεχνολογία Ιστορικών Κατασκευών. Εφαρμογή νέων τεχνολογιών για την καταγραφή, αξιολόγηση και αποκατάσταση της παθολογίας
Περιγραφη
Το μάθημα επικεντρώνεται στη μελέτη της οικοδομικής τεχνολογίας ιστορικών κατασκευών, από την αρχαιότητα έως τους νεότερους χρόνους, με στόχο την κατανόηση των τεχνικών, των υλικών και της δομικής συμπεριφοράς μνημείων και ιστορικών κτηρίων. Εξετάζονται θεματικές ενότητες όπως:
- Είδη κατασκευών: λίθινες, ξυλόπηκτες, πλίνθινες, ξύλινες, μεταλλικές, χυτές και μικτές.
- Τύποι κατασκευών: τοιχοποιίες, τόξα, θόλοι, και κελύφη.
- Επιμέρους δομικά στοιχεία: στέγες, πατώματα, κλίμακες και κουφώματα.
- Η διαχρονική εξέλιξη ενός μνημείου (μετατροπές, προσθήκες και οι επιπτώσεις τους)
- Δομικές αστοχίες και τρόποι καταστροφής.
- Αρχιτεκτονική μορφολογία και σχεδιαστικές αρχές.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των ΜΦ με την ορολογία, την τεχνολογία, τα κατασκευαστικά συστήματα και τις ιδιαιτερότητές των ιστορικών δομών, καθώς και με τις σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης και θεραπείας των διαφόρων μορφών παθολογίας. Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση θεωρίας και εφαρμογής, οι ΜΦ αναλύουν τη δομική και υλική υπόσταση των κατασκευών, ερμηνεύουν την υφιστάμενη κατάστασή τους και διαμορφώνουν τεκμηριωμένες προτάσεις συντήρησης και αποκατάστασης, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες.
- Είδη κατασκευών: λίθινες, ξυλόπηκτες, πλίνθινες, ξύλινες, μεταλλικές, χυτές και μικτές.
- Τύποι κατασκευών: τοιχοποιίες, τόξα, θόλοι, και κελύφη.
- Επιμέρους δομικά στοιχεία: στέγες, πατώματα, κλίμακες και κουφώματα.
- Η διαχρονική εξέλιξη ενός μνημείου (μετατροπές, προσθήκες και οι επιπτώσεις τους)
- Δομικές αστοχίες και τρόποι καταστροφής.
- Αρχιτεκτονική μορφολογία και σχεδιαστικές αρχές.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των ΜΦ με την ορολογία, την τεχνολογία, τα κατασκευαστικά συστήματα και τις ιδιαιτερότητές των ιστορικών δομών, καθώς και με τις σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης και θεραπείας των διαφόρων μορφών παθολογίας. Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση θεωρίας και εφαρμογής, οι ΜΦ αναλύουν τη δομική και υλική υπόσταση των κατασκευών, ερμηνεύουν την υφιστάμενη κατάστασή τους και διαμορφώνουν τεκμηριωμένες προτάσεις συντήρησης και αποκατάστασης, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες.
Συντονιστης/τρια
Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC288/
EM05: Ψηφιακές Εφαρμογές στην Αρχιτεκτονική Κληρονομιά
Περιγραφη
Το μάθημα εξετάζει τις δυνατότητες που προσφέρουν οι σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες στην προστασία, τεκμηρίωση, ανάδειξη και προώθηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Εστιάζει στην παρουσίαση και ανάλυση ψηφιακών εργαλείων και μεθόδων, όπως η φωτογραμμετρία, η τρισδιάστατη σάρωση, η δημιουργία ψηφιακών μοντέλων (3d) και βάσεων δεδομένων, καθώς και τεχνολογιών εικονικής (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Παράλληλα, μελετάται η εφαρμογή τους σε τομείς, όπως η αποτύπωση και τεκμηρίωση μνημείων, η δημιουργία ψηφιακών αναπαραστάσεων και περιηγήσεων, καθώς και η εκπαιδευτική αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων.
Μέσα από επιλεγμένα παραδείγματα και εργαστηριακές ασκήσεις, οι Μ.Φ. αποκτούν θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξοικείωση με τα εργαλεία της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τις ερευνητικές και επαγγελματικές τους δεξιότητες. Έμφαση δίνεται στη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) για εκπαιδευτικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στη βελτίωση της διδακτικής επάρκειας όσων επιδιώκουν την ένταξη της τεχνολογίας στην προσέγγιση και διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Κεντρική διάσταση του μαθήματος αποτελεί κι η ενσωμάτωση της προσβασιμότητας στον σχεδιασμό ψηφιακών εφαρμογών, με στόχο τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία και την ισότιμη πρόσβασή σε μνημεία, πολιτιστικά τεκμήρια και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.
Μέσα από επιλεγμένα παραδείγματα και εργαστηριακές ασκήσεις, οι Μ.Φ. αποκτούν θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξοικείωση με τα εργαλεία της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τις ερευνητικές και επαγγελματικές τους δεξιότητες. Έμφαση δίνεται στη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) για εκπαιδευτικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στη βελτίωση της διδακτικής επάρκειας όσων επιδιώκουν την ένταξη της τεχνολογίας στην προσέγγιση και διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Κεντρική διάσταση του μαθήματος αποτελεί κι η ενσωμάτωση της προσβασιμότητας στον σχεδιασμό ψηφιακών εφαρμογών, με στόχο τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία και την ισότιμη πρόσβασή σε μνημεία, πολιτιστικά τεκμήρια και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.
Συντονιστης/τρια
Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC287/
EM04: Δίκαιο, Νομοθεσία και Θεσμικά Προβλήματα Προστασίας Μνημείων και Έργων Τέχνης
Περιγραφη
Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί το διεθνές και εθνικό πλαίσιο προστασίας για όλο το φάσμα της πολιτιστικής κληρονομιάς, υλικής και άυλης.
Στόχος του μαθήματος είναι η αναγνώριση των ειδών του πολιτιστικού αποθέματος και η εξοικείωση με τις παγκόσμιες κατευθύνσεις που διέπουν τη διαχείριση των μνημείων. Η κατάκτηση των εννοιών που άπτονται της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς θα συνεισφέρουν στην εμβάθυνση και κριτική αποτίμηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσεων του παρελθόντος και στη θεώρηση των τάσεων της σύγχρονης εποχής.
Η θεματολογία των μαθημάτων αφορά τόσο γενικά θέματα, όπως οι διεθνείς Χάρτες και Συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η ελληνική αρχαιολογική νομοθεσία, οι διεθνείς Οργανισμοί, όσο και ειδικά θέματα προστασίας, όπως η αρχαιοκαπηλία, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, η προστασία της βιομηχανικής κληρονομιάς, η επανάχρηση ως εργαλείο διάσωσης του πολιτιστικού αποθέματος μέσα από παραδείγματα και άλλα.
Στο τέλος του μαθήματος, η αποκτηθείσα θεωρητική γνώση θα συνδυάζεται με πρακτικές δεξιότητες, καθιστώντας τον φοιτητή ικανό να κατανοεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που αφορούν από τη σύνταξη και υποβολή φακέλων αδειοδότησης έως και ζητήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης μνημείων, ιστορικών τόπων και αρχαιολογικών χώρων. Παράλληλα, θα έχει το θεωρητικό υπόβαθρο και την απαραίτητη κατανόηση για να συμμετέχει ή να συμβάλει στον σχεδιασμό δράσεων προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε μεγαλύτερη κλίμακα, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθύνσεις και τις εθνικές στρατηγικές.
Στόχος του μαθήματος είναι η αναγνώριση των ειδών του πολιτιστικού αποθέματος και η εξοικείωση με τις παγκόσμιες κατευθύνσεις που διέπουν τη διαχείριση των μνημείων. Η κατάκτηση των εννοιών που άπτονται της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς θα συνεισφέρουν στην εμβάθυνση και κριτική αποτίμηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσεων του παρελθόντος και στη θεώρηση των τάσεων της σύγχρονης εποχής.
Η θεματολογία των μαθημάτων αφορά τόσο γενικά θέματα, όπως οι διεθνείς Χάρτες και Συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η ελληνική αρχαιολογική νομοθεσία, οι διεθνείς Οργανισμοί, όσο και ειδικά θέματα προστασίας, όπως η αρχαιοκαπηλία, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, η προστασία της βιομηχανικής κληρονομιάς, η επανάχρηση ως εργαλείο διάσωσης του πολιτιστικού αποθέματος μέσα από παραδείγματα και άλλα.
Στο τέλος του μαθήματος, η αποκτηθείσα θεωρητική γνώση θα συνδυάζεται με πρακτικές δεξιότητες, καθιστώντας τον φοιτητή ικανό να κατανοεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που αφορούν από τη σύνταξη και υποβολή φακέλων αδειοδότησης έως και ζητήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης μνημείων, ιστορικών τόπων και αρχαιολογικών χώρων. Παράλληλα, θα έχει το θεωρητικό υπόβαθρο και την απαραίτητη κατανόηση για να συμμετέχει ή να συμβάλει στον σχεδιασμό δράσεων προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε μεγαλύτερη κλίμακα, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθύνσεις και τις εθνικές στρατηγικές.
Συντονιστης/τρια
Αικατερίνη Ριτζούλη
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC286/
EM03: Πόλεις και οικισμοί. Χώρος και χρόνος
Περιγραφη
Γενικός στόχος του εν λόγω μαθήματος είναι να αποτελέσει το ερέθισμα για τις/τους Μ.Φ. του Δ.Π.Μ.Σ., μέσω του οποίου θα ερευνήσουν τον χώρο της Θράκης (αστικό, ημιαστικό και της υπαίθρου, τον ορεινό, τον πεδινό, τον μεσόγειο, τον παραλιακό και τον παραποτάμιο) από την αρχαιότητα, έως τις αρχές του 20ού αιώνα. Ειδικότερα, θα υπάρξει εξειδίκευση στην ανάλυση της γε-ωγραφικής ενότητας της Θράκης, η οποία συνιστά το κύριο γεωγραφικό και ανθρωπογενές περιβάλλον που μελετάται.
Εξειδίκευση μαθησιακών στόχων:
- Να κατανοήσουν οι φοιτήτριες/ές το ζήτημα της κοινωνικής κινητικότητας, της μετανάστευσης, μέσω του αποικισμού της θρακικής ακτής στην προ-κλασική και κλασική αρχαιότητα.
- Να αντιληφθούν επαρκώς ότι όλες αυτές οι ασυνέχειες παρατηρούνται και στη διοικητική υπαγωγή και οργάνωση, είτε στις πόλεις είτε στην ύπαιθρο.
- Να εμπεδώσουν σημαντικές ιστορικές συνιστώσες, όπως το στοιχείο πως η Θράκη είναι ο γεωγραφικός χώρος εντός του οποίου, ουσιαστικά, κυοφορούνται και υποστασιοποιούνται νέες κρατικές οντότητες και αυτοκρατορίες.
Συντονιστης/τρια
Ιωάννης Μπακιρτζής
Καθηγητής Ιστορίας της Ύστερης Οθωμανικής αυτοκρατορίας και σύγχρονου Τουρκικού κράτους –
Ιστορίας και κοινωνίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: impakirt@he.duth.gr
Καθηγητής Ιστορίας της Ύστερης Οθωμανικής αυτοκρατορίας και σύγχρονου Τουρκικού κράτους –
Ιστορίας και κοινωνίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: impakirt@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC285/
EM02: Πολιτιστικές κληρονομιές, Τουρισμός και αειφόρος Τοπική Ανάπτυξη
Περιγραφη
Η εννοιολόγηση της πολιτιστικής κληρονομιάς (υλικής, άυλης, φυσικής) πλαισιώνεται από ένα πλήθος χαρακτηριστικών που δημιουργούν ένα νόημα, το οποίο παράγεται και αναπαράγεται σε διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και πολιτικοϊδεολογικά συμφραζόμενα, ενώ η διαχείρισή της επιτάσσει σήμερα την ενεργή εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών στην προοπτική της συλλογικής διαχείρισής της, έχοντας ως στόχο την παραγωγή διευρυμένων και ποικίλων έργων πολιτισμού και ανάπτυξης.
Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της διασύνδεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξή τους μέσω των τουριστικών πολιτικών, καθώς και η εμβάθυνση σε ζητήματα, όπως αυτά της πολιτιστικής διαχείρισης και των πρακτικών της, της πολιτιστικής παράδοσης και του πολιτιστικού αποθέματος, της μουσειακής αξιοποίησης, του ρόλου των νέων τεχνολογιών και εργαλείων στη διαχείριση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, των τουριστικών πολιτικών για την ενδυνάμωση της αειφόρου τοπικής ανάπτυξης, καλλιεργώντας την κριτική και δημιουργική σκέψη των Μ.Φ.
Συντονιστης/τρια
Αικατερίνη Μάρκου
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC284/
EM01: Τοπική Ιστορία της Θράκης
Περιγραφη
Ο σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να αντιληφθούν οι Μ.Φ. τη διαχρονικότητα της ιστορικής εξέλιξης της περιοχής της Θράκης, τη διαλεκτική σχέση του παρελθόντος με το παρόν με όρους τοπικότητας, καθώς και να κατανοήσουν τις πολλαπλές συνάψεις μεταξύ του χώρου και του χρόνου.
Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστεί η ιστορική πορεία της Θράκης κατά την προϊστορία, την ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχαιότητα, τη βυζαντινή και την οθωμανική περίοδο, καθώς και κατά τη νεότερη και σύγχρονη εποχή, οπότε η εστίαση θα γίνει στους εθνικούς ανταγωνισμούς, οι οποίοι επέφεραν την πολιτική κατάτμηση της γεωγραφικής περιοχής και την ένταξή της σε τρεις πολιτικές επικράτειες.
Συντονιστης/τρια
Ελεονώρα Ναξίδου
Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: enaxidou@he.duth.gr
Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Email επικοινωνίας: enaxidou@he.duth.gr
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC283/
ΥΑΕ03: Διεπιστημονικά ερευνητικά παραδείγματα
Περιγραφη
Στις εβδομαδιαίες συναντήσεις η μάθηση των Μ.Φ. επικεντρώνεται στην ανάλυση της μεθοδολογίας ήδη δημοσιευμένων μελετών, καθώς και στην πρακτική εφαρμογή πολλα-πλών, διεπιστημονικών μεθοδολογικών και ψηφιακών εργαλείων. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, οι Μ.Φ. θα συμμετάσχουν σε μεθοδολογικές ασκήσεις και συζητήσεις και παράλληλα θα έχουν τη δυνατότητα να α-σκούνται στη χρήση διεπιστημονικών μεθο-δολογικών και ψηφιακών εργαλείων μέσω συνεργατικής και διαδραστικής μάθησης. Ακόμα, στο πλαίσιο του μαθήματος οι Μ.Φ. θα έχουν την υποχρέωση της σύνταξης ενός σύντομου project ή της συγγραφής μιας σύ-ντομης αλλά περιεκτικής μελέτης σε θεματι-κές που εντάσσονται σε κάποια από τα επι-στημονικά πεδία του παρόντος Δ.Π.Μ.Σ. Στις καταληκτικές συναντήσεις, οι Μ.Φ. θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν την πρόοδό τους σε ημερίδα που θα οργανωθεί γι’ αυτόν τον σκοπό.
Στόχος της εκπαιδευτικής δραστηριότητας είναι η εξοικείωση, η εξάσκηση και η πρα-κτική εφαρμογή εξειδικευμένων διεπιστημο-νικών μεθόδων έρευνας, καθώς και η περαι-τέρω ανάπτυξη και εκμάθηση διεπιστημονι-κών ερευνητικών και ψηφιακών δεξιοτήτων, που αφορούν τη συγκέντρωση, την ανάλυση και την ερμηνεία τοπικών ιστορικών και πο-λιτιστικών δεδομένων.
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC289/
Περιγραφη
Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες (Μ.Φ.) του Προγράμματος έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να εκπονήσουν Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Μ.Δ.Ε.), επιλέγοντας μία από τις παρακάτω δύο μορφές:
α. Αυτοτελή επιστημονική εργασία (τύπου paper), η οποία εκπονείται από έναν/μία Μ.Φ. ή δύο Μ.Φ. (σε ειδικές περιπτώσεις θεμάτων και μετά από συνεννόηση με τον/την επιβλέποντα/ουσα). Η Μ.Δ.Ε. ακολουθεί τα πρότυπα συγγραφής επιστημονικής μελέτης με έμφαση στην ερευνητική πρωτοτυπία και τη θεωρητική εμβάθυνση. Στην περίπτωση αυτή παρακολουθείται από τον/την επιβλέποντα/ουσα Καθηγητή/τρια αξιολογείται από Τριμελή Εξεταστική Επιτροπή και Στην περίπτωση αυτή, η Μ.Δ.Ε. και αξιολογείται από Τριμελή Επιτροπή.
β. Αυτοτελής επιστημονική εργασία σχεδιασμού/ αρχιτεκτονικής μελέτης αποκατάστασης και επανάχρησης περίπτωσης ιστορικών κτιρίων ή/ και συνόλων, η οποία εκπονείται από διμελείς ή τριμελείς ομάδες Μ.Φ. Η Μ.Δ.Ε. θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις μιας πλήρους αρχιτεκτονικής μελέτης, ενσωματώνοντας όλα τα απαραίτητα στάδια τεκμηρίωσης, ανάλυσης και σχεδιασμού. Στην περίπτωση αυτή παρακολουθείται και αξιολογείται από Τριμελή Επιτροπή.
Το θέμα της Μ.Δ.Ε., ανεξαρτήτως μορφής, εντάσσεται στα επιστημονικά πεδία του Δ.Π.Μ.Σ. και αξιοποιεί τις γνώσεις και δεξιότητες που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια των σπουδών. Μέσα από τη διαδικασία εκπόνησής της επιδιώκεται η ενίσχυση της ερευνητικής ικανότητας, η εμβάθυνση στο επιλεγμένο γνωστικό αντικείμενο, η ανάπτυξη της κριτικής και αναλυτικής σκέψης, καθώς κι η απόκτηση εξειδικευμένων δεξιοτήτων, συμβάλλοντας τόσο στην επιστημονική όσο και στην επαγγελματική εξέλιξη των ΜΦ.
α. Αυτοτελή επιστημονική εργασία (τύπου paper), η οποία εκπονείται από έναν/μία Μ.Φ. ή δύο Μ.Φ. (σε ειδικές περιπτώσεις θεμάτων και μετά από συνεννόηση με τον/την επιβλέποντα/ουσα). Η Μ.Δ.Ε. ακολουθεί τα πρότυπα συγγραφής επιστημονικής μελέτης με έμφαση στην ερευνητική πρωτοτυπία και τη θεωρητική εμβάθυνση. Στην περίπτωση αυτή παρακολουθείται από τον/την επιβλέποντα/ουσα Καθηγητή/τρια αξιολογείται από Τριμελή Εξεταστική Επιτροπή και Στην περίπτωση αυτή, η Μ.Δ.Ε. και αξιολογείται από Τριμελή Επιτροπή.
β. Αυτοτελής επιστημονική εργασία σχεδιασμού/ αρχιτεκτονικής μελέτης αποκατάστασης και επανάχρησης περίπτωσης ιστορικών κτιρίων ή/ και συνόλων, η οποία εκπονείται από διμελείς ή τριμελείς ομάδες Μ.Φ. Η Μ.Δ.Ε. θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις μιας πλήρους αρχιτεκτονικής μελέτης, ενσωματώνοντας όλα τα απαραίτητα στάδια τεκμηρίωσης, ανάλυσης και σχεδιασμού. Στην περίπτωση αυτή παρακολουθείται και αξιολογείται από Τριμελή Επιτροπή.
Το θέμα της Μ.Δ.Ε., ανεξαρτήτως μορφής, εντάσσεται στα επιστημονικά πεδία του Δ.Π.Μ.Σ. και αξιοποιεί τις γνώσεις και δεξιότητες που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια των σπουδών. Μέσα από τη διαδικασία εκπόνησής της επιδιώκεται η ενίσχυση της ερευνητικής ικανότητας, η εμβάθυνση στο επιλεγμένο γνωστικό αντικείμενο, η ανάπτυξη της κριτικής και αναλυτικής σκέψης, καθώς κι η απόκτηση εξειδικευμένων δεξιοτήτων, συμβάλλοντας τόσο στην επιστημονική όσο και στην επαγγελματική εξέλιξη των ΜΦ.
Eclass
https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC289/