Προσφερομενα μαθηματα

Περιγραφη

Η Τοπική Ιστορία ως προϊόν της ιστορικής προσέγγισης που αναδεικνύει τη σημασία της μικροϊστορίας κινείται στην μικροκλίμακα του χώρου και του χρόνου μέσα από τη σύζευξη Ιστορίας, Ανθρωπολογίας και Ανθρωπογεωγραφίας. Η Τοπική Ιστορία συνδέεται άμεσα με τη μελέτη του χώρου μέσα από τη σύνθετη διαπλοκή των κοινωνικών, ανθρωπιστικών και πολιτισμικών επιστημών, αναδεικνύοντας τη στενή σχέση ανάμεσα στον χώρο, την κοινωνία, τον πολιτισμό, την ιστορία και την ιδεολογία, η συσχέτιση των οποίων παράγει ένα δυναμικό και ρευστό τοπίο εννοιών και πρακτικών με διαφορετικές αναγνώσεις και νοηματοδοτήσεις. Σκοπός του μαθήματος είναι η σε βάθος κατανόηση βασικών εννοιών, όπως αυτές του χώρου, του τόπου, του τοπίου, της χωρικότητας και τοπικότητας, του κριτικού τοπικισμού, της κοινωνικο-χωρικής διαλεκτικής κ.ά., στην ιστορική, κοινωνική και πολιτισμική τους διάσταση, ώστε να γίνουν αντιληπτοί μέσα από μια κριτική σκέψη οι μετασχηματισμοί στη νοηματοδότηση και στην εμπειρία του χώρου και του τόπου, λαμβάνοντας υπόψη τη διάδραση ανάμεσα στην τοπική και πλανητική κλίμακα.

Συντονιστης/τρια

Αικατερίνη Μάρκου
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr 

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC275/

Περιγραφη

Το μάθημα παρέχει θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις που αποσκοπούν στη βαθύτερη κατανόηση και αποτελεσματικότερη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) από τους Μ.Φ. Τα ψηφιακά αυτά εργαλεία αναδεικνύονται χρήσιμα όχι μόνο στην προαγωγή της εκπαίδευσης και στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, καθώς καλύπτουν ευρύ φάσμα αναγκών που προκύπτουν στις εκπαιδευτικές διαδικασίες κάθε μοντέλου διδασκαλίας είτε πρόκειται για διά ζώσης είτε για εξ αποστάσεως είτε για μικτή μάθηση, αλλά και στην αποτελεσματικότερη καταγραφή, ταξινόμηση, διαχείριση και ανάδειξη πτυχών της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στους Μ.Φ. τις απαραίτητες δεξιότητες χρήσης σύγχρονων ψηφιακών εφαρμογών, που θα τους καταστήσουν ικανούς να σχεδιάζουν και να υλοποιούν ψηφιακά εκπαιδευτικά προγράμματα, ενισχύοντας τη διδακτική διαδικασία και τη μαθησιακή εμπειρία. Παράλληλα, από ερευνητική άποψη, οι Μ.Φ. αναμένεται να ενισχύσουν τις δυνατότητές τους να προσεγγίζουν, να επεξεργάζονται και να διαχειρίζονται, με τη βοήθεια σύγχρονων Τ.Π.Ε., δεδομένα που αφορούν τοπικές υλικές και άυλες πολιτιστικές κληρονομιές.

Συντονιστης/τρια

Αύγουστος Τσινάκος
Καθηγητής Υπηρεσιών στο Διαδίκτυο – Τηλεματικής
Τμήμα Πληροφορικής || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: tsinakos@teiemt.gr  

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC278/

Περιγραφη

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να αντιληφθούν οι Μ.Φ. τη διαχρονικότητα της ιστορικής εξέλιξης της περιοχής της Θράκης, τη διαλεκτική σχέση του παρελθόντος με το παρόν με όρους τοπικότητας, καθώς και να κατανοήσουν τις πολλαπλές συνάψεις μεταξύ του χώρου και του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστεί η ιστορική πορεία της Θράκης κατά την προϊστορία, την ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχαιότητα, τη βυζαντινή και την οθωμανική περίοδο, καθώς και κατά τη νεότερη και σύγχρονη εποχή, οπότε η εστίαση θα γίνει στους εθνικούς ανταγωνισμούς, οι οποίοι επέφεραν την πολιτική κατάτμηση της γεωγραφικής περιοχής και την ένταξή της σε τρεις πολιτικές επικράτειες.

Συντονιστης/τρια

Ελεονώρα Ναξίδου
Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: enaxidou@he.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC283/

Περιγραφη

Η εννοιολόγηση της πολιτιστικής κληρονομιάς (υλικής, άυλης, φυσικής) πλαισιώνεται από ένα πλήθος χαρακτηριστικών που δημιουργούν ένα νόημα, το οποίο παράγεται και αναπαράγεται σε διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και πολιτικοϊδεολογικά συμφραζόμενα, ενώ η διαχείρισή της επιτάσσει σήμερα την ενεργή εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών στην προοπτική της συλλογικής διαχείρισής της, έχοντας ως στόχο την παραγωγή διευρυμένων και ποικίλων έργων πολιτισμού και ανάπτυξης. Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της διασύνδεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξή τους μέσω των τουριστικών πολιτικών, καθώς και η εμβάθυνση σε ζητήματα, όπως αυτά της πολιτιστικής διαχείρισης και των πρακτικών της, της πολιτιστικής παράδοσης και του πολιτιστικού αποθέματος, της μουσειακής αξιοποίησης, του ρόλου των νέων τεχνολογιών και εργαλείων στη διαχείριση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, των τουριστικών πολιτικών για την ενδυνάμωση της αειφόρου τοπικής ανάπτυξης, καλλιεργώντας την κριτική και δημιουργική σκέψη των Μ.Φ.

Συντονιστης/τρια

Αικατερίνη Μάρκου
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr 

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC284/

Περιγραφη

Γενικός στόχος του εν λόγω μαθήματος είναι να αποτελέσει το ερέθισμα για τις/τους Μ.Φ. του Δ.Π.Μ.Σ., μέσω του οποίου θα ερευνήσουν τον χώρο της Θράκης (αστικό, ημιαστικό και της υπαίθρου, τον ορεινό, τον πεδινό, τον μεσόγειο, τον παραλιακό και τον παραποτάμιο) από την αρχαιότητα, έως τις αρχές του 20ού αιώνα. Ειδικότερα, θα υπάρξει εξειδίκευση στην ανάλυση της γε-ωγραφικής ενότητας της Θράκης, η οποία συνιστά το κύριο γεωγραφικό και ανθρωπογενές περιβάλλον που μελετάται. Εξειδίκευση μαθησιακών στόχων: - Να κατανοήσουν οι φοιτήτριες/ές το ζήτημα της κοινωνικής κινητικότητας, της μετανάστευσης, μέσω του αποικισμού της θρακικής ακτής στην προ-κλασική και κλασική αρχαιότητα. - Να αντιληφθούν επαρκώς ότι όλες αυτές οι ασυνέχειες παρατηρούνται και στη διοικητική υπαγωγή και οργάνωση, είτε στις πόλεις είτε στην ύπαιθρο. - Να εμπεδώσουν σημαντικές ιστορικές συνιστώσες, όπως το στοιχείο πως η Θράκη είναι ο γεωγραφικός χώρος εντός του οποίου, ουσιαστικά, κυοφορούνται και υποστασιοποιούνται νέες κρατικές οντότητες και αυτοκρατορίες.

Συντονιστης/τρια

Ιωάννης Μπακιρτζής
Καθηγητής Ιστορίας της Ύστερης Οθωμανικής αυτοκρατορίας και σύγχρονου Τουρκικού κράτους –
Ιστορίας και κοινωνίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: impakirt@he.duth.gr 

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC285/

Περιγραφη

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί το διεθνές και εθνικό πλαίσιο προστασίας για όλο το φάσμα της πολιτιστικής κληρονομιάς, υλικής και άυλης.
Στόχος του μαθήματος είναι η αναγνώριση των ειδών του πολιτιστικού αποθέματος και η εξοικείωση με τις παγκόσμιες κατευθύνσεις που διέπουν τη διαχείριση των μνημείων. Η κατάκτηση των εννοιών που άπτονται της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς θα συνεισφέρουν στην εμβάθυνση και κριτική αποτίμηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσεων του παρελθόντος και στη θεώρηση των τάσεων της σύγχρονης εποχής.
Η θεματολογία των μαθημάτων αφορά τόσο γενικά θέματα, όπως οι διεθνείς Χάρτες και Συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η ελληνική αρχαιολογική νομοθεσία, οι διεθνείς Οργανισμοί, όσο και ειδικά θέματα προστασίας, όπως η αρχαιοκαπηλία, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, η προστασία της βιομηχανικής κληρονομιάς, η επανάχρηση ως εργαλείο διάσωσης του πολιτιστικού αποθέματος μέσα από παραδείγματα και άλλα.
Στο τέλος του μαθήματος, η αποκτηθείσα θεωρητική γνώση θα συνδυάζεται με πρακτικές δεξιότητες, καθιστώντας τον φοιτητή ικανό να κατανοεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που αφορούν από τη σύνταξη και υποβολή φακέλων αδειοδότησης έως και ζητήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης μνημείων, ιστορικών τόπων και αρχαιολογικών χώρων. Παράλληλα, θα έχει το θεωρητικό υπόβαθρο και την απαραίτητη κατανόηση για να συμμετέχει ή να συμβάλει στον σχεδιασμό δράσεων προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε μεγαλύτερη κλίμακα, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθύνσεις και τις εθνικές στρατηγικές.

Συντονιστης/τρια

Αικατερίνη Ριτζούλη
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC286/

Περιγραφη

Το μάθημα εξετάζει τις δυνατότητες που προσφέρουν οι σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες στην προστασία, τεκμηρίωση, ανάδειξη και προώθηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Εστιάζει στην παρουσίαση και ανάλυση ψηφιακών εργαλείων και μεθόδων, όπως η φωτογραμμετρία, η τρισδιάστατη σάρωση, η δημιουργία ψηφιακών μοντέλων (3d) και βάσεων δεδομένων, καθώς και τεχνολογιών εικονικής (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Παράλληλα, μελετάται η εφαρμογή τους σε τομείς, όπως η αποτύπωση και τεκμηρίωση μνημείων, η δημιουργία ψηφιακών αναπαραστάσεων και περιηγήσεων, καθώς και η εκπαιδευτική αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων.
Μέσα από επιλεγμένα παραδείγματα και εργαστηριακές ασκήσεις, οι Μ.Φ. αποκτούν θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξοικείωση με τα εργαλεία της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τις ερευνητικές και επαγγελματικές τους δεξιότητες. Έμφαση δίνεται στη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) για εκπαιδευτικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στη βελτίωση της διδακτικής επάρκειας όσων επιδιώκουν την ένταξη της τεχνολογίας στην προσέγγιση και διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Κεντρική διάσταση του μαθήματος αποτελεί κι η ενσωμάτωση της προσβασιμότητας στον σχεδιασμό ψηφιακών εφαρμογών, με στόχο τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία και την ισότιμη πρόσβασή σε μνημεία, πολιτιστικά τεκμήρια και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.

Συντονιστης/τρια

Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC287/

Περιγραφη

Το μάθημα επικεντρώνεται στη μελέτη της οικοδομικής τεχνολογίας ιστορικών κατασκευών, από την αρχαιότητα έως τους νεότερους χρόνους, με στόχο την κατανόηση των τεχνικών, των υλικών και της δομικής συμπεριφοράς μνημείων και ιστορικών κτηρίων. Εξετάζονται θεματικές ενότητες όπως:
- Είδη κατασκευών: λίθινες, ξυλόπηκτες, πλίνθινες, ξύλινες, μεταλλικές, χυτές και μικτές.
- Τύποι κατασκευών: τοιχοποιίες, τόξα, θόλοι, και κελύφη.
- Επιμέρους δομικά στοιχεία: στέγες, πατώματα, κλίμακες και κουφώματα.
- Η διαχρονική εξέλιξη ενός μνημείου (μετατροπές, προσθήκες και οι επιπτώσεις τους)
- Δομικές αστοχίες και τρόποι καταστροφής.
- Αρχιτεκτονική μορφολογία και σχεδιαστικές αρχές.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των ΜΦ με την ορολογία, την τεχνολογία, τα κατασκευαστικά συστήματα και τις ιδιαιτερότητές των ιστορικών δομών, καθώς και με τις σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης και θεραπείας των διαφόρων μορφών παθολογίας. Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση θεωρίας και εφαρμογής, οι ΜΦ αναλύουν τη δομική και υλική υπόσταση των κατασκευών, ερμηνεύουν την υφιστάμενη κατάστασή τους και διαμορφώνουν τεκμηριωμένες προτάσεις συντήρησης και αποκατάστασης, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες.

Συντονιστης/τρια

Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC288/

Περιγραφη

Στο μάθημα επιχειρείται η ανάγνωση της Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής μέσα από την εμβάθυνση σε ειδικά και σύνθετα αρχιτεκτονικά θέματα και σε θέματα της ιστορίας της κατασκευής. Με έμφαση στον ελλαδικό χώρο και με αναφορές στην περιοχή της Θράκης, εξετάζονται πολιτισμικοί πυρήνες που παρήγαγαν αρχιτεκτονικά ρεύματα από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι και τη σύγχρονη εποχή, προσφέροντας μια σφαιρικότητα στην αντίληψη της αρχιτεκτονικής παραγωγής του χώρου. Μέσα από την ανάλυση των ιδιαίτερων τεχνικών, πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών της κάθε ενότητας, εμπλουτίζονται οι γνώσεις της ιστορίας της αρχιτεκτονικής, ενισχύεται η αντίληψη της ενότητας της εκάστοτε αρχιτεκτονικής θεωρίας και κατασκευής και γίνονται κατανοητά τα ορόσημα που οδήγησαν στις μεγάλες αλλαγές της αρχιτεκτονικής σκέψης. Τα ειδικά θέματα της αρχιτεκτονικής και των κατασκευών αναπτύσσονται με βάση ποικίλες αυτόνομες ειδικές θεματικές ενότητες, όπως η βυζαντινή ναοδομία, ο αρχαίος ελληνικός ναός, η παραδοσιακή αρχιτεκτονική, το μοντέρνο κίνημα, η βιομηχανική κληρονομιά κ.α.

Συντονιστης/τρια

Αικατερίνη Ριτζούλη
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC276/

Περιγραφη

Στο πλαίσιο του μαθήματος επεξηγούνται έννοιες σχετικές με τις βασικές παραμέτρους των ερευνητικών μεθόδων και τεχνικών στην Τοπική Ιστορία και την Αρχιτεκτονική και τον ρόλο τους στην οργάνωση και σύνταξη ακαδημαϊκής εργασίας. Προσφέρονται στους φοιτητές οι απαραίτητες γνώσεις για τη μεθοδολογία της έρευνας και καθίστανται ικανοί να διακρίνουν ποια μέθοδος είναι συμβατή με το δικό τους ερευνητικό πεδίο, έτσι ώστε να σχεδιάσουν, να οργανώσουν και να εκπονήσουν μικρότερες ή μεγαλύτερες μελέτες με κριτικό πνεύμα και αξιοποιώντας επιστημονικά τις απαραίτητες πηγές. Εκπαιδεύονται στη διάκριση των πηγών σε πρωτογενείς, δευτερογενείς, άμεσες, έμμεσες κλπ και στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας για τον εντοπισμό τους. Ο σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν τις διαφορετικές μεθόδους στις επιστήμες και τα διαφορετικά είδη πηγών που αξιοποιεί η καθεμία. Θα αναπτύξουν την ικανότητα κριτικής σκέψης και ορθολογικής χρήσης των πηγών και των ερευνητικών τους πορισμάτων, ώστε να επιτύχουν τη διάχυση της γνώσης τόσο σε ειδικό όσο και σε ευρύτερο κοινό.

Συντονιστης/τρια

Δημοσθένης Στρατηγόπουλος
Αναπληρωτής Καθηγητής Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Γραμματείας - Ελληνικής Παλαιογραφίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: dstratig@he.duth.gr 

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC277/

Περιγραφη

Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση της σχέσης της τοπικής ιστορίας με το περιβάλλον, τον χώρο και τα μνημεία. Θα αναλυθεί η σχέση της ιστορίας και του μνημείου, θα δοθεί έμφαση στην επίδραση της ιστορίας και των γεγονότων στη διαμόρφωση και εξέλιξη των μνημείων, στη θεώρησή τους ως χώρων, καθώς και στη σχέση τους με τον χώρο. Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστούν τα μνημεία στην αρχαϊκή, κλασσική, ελληνιστική και ρωμαϊκή εποχή. Ακόμα, θα παρουσιαστούν τα μνημεία της βυζαντινής και της μεταβυζαντινής περιόδου (μονές, ναοί, οχυρώσεις) και της οθωμανικής περιόδου (τεμένη και τεκέδες) και, τέλος, η εξέλιξη των οικισμών και του δομημένου χώρου, καθώς και η ναοδομία κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα.

Συντονιστης/τρια

Γεώργιος Χρ. Τσιγάρας
Καθηγητής Ιστορίας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής τέχνης
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: gtsigara@he.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC277/

Υποχρεωτικό μάθημα

Περιγραφη

Στις εβδομαδιαίες συναντήσεις η μάθηση των Μ.Φ. επικεντρώνεται στην ανάλυση της μεθοδολογίας ήδη δημοσιευμένων μελετών, καθώς και στην πρακτική εφαρμογή πολλα-πλών, διεπιστημονικών μεθοδολογικών και ψηφιακών εργαλείων. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, οι Μ.Φ. θα συμμετάσχουν σε μεθοδολογικές ασκήσεις και συζητήσεις και παράλληλα θα έχουν τη δυνατότητα να α-σκούνται στη χρήση διεπιστημονικών μεθο-δολογικών και ψηφιακών εργαλείων μέσω συνεργατικής και διαδραστικής μάθησης. Ακόμα, στο πλαίσιο του μαθήματος οι Μ.Φ. θα έχουν την υποχρέωση της σύνταξης ενός σύντομου project ή της συγγραφής μιας σύ-ντομης αλλά περιεκτικής μελέτης σε θεματι-κές που εντάσσονται σε κάποια από τα επι-στημονικά πεδία του παρόντος Δ.Π.Μ.Σ. Στις καταληκτικές συναντήσεις, οι Μ.Φ. θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν την πρόοδό τους σε ημερίδα που θα οργανωθεί γι’ αυτόν τον σκοπό. Στόχος της εκπαιδευτικής δραστηριότητας είναι η εξοικείωση, η εξάσκηση και η πρα-κτική εφαρμογή εξειδικευμένων διεπιστημο-νικών μεθόδων έρευνας, καθώς και η περαι-τέρω ανάπτυξη και εκμάθηση διεπιστημονι-κών ερευνητικών και ψηφιακών δεξιοτήτων, που αφορούν τη συγκέντρωση, την ανάλυση και την ερμηνεία τοπικών ιστορικών και πο-λιτιστικών δεδομένων.

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC289/

Επιλεγόμενα μαθήματα

Περιγραφη

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να αντιληφθούν οι Μ.Φ. τη διαχρονικότητα της ιστορικής εξέλιξης της περιοχής της Θράκης, τη διαλεκτική σχέση του παρελθόντος με το παρόν με όρους τοπικότητας, καθώς και να κατανοήσουν τις πολλαπλές συνάψεις μεταξύ του χώρου και του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό θα παρουσιαστεί η ιστορική πορεία της Θράκης κατά την προϊστορία, την ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχαιότητα, τη βυζαντινή και την οθωμανική περίοδο, καθώς και κατά τη νεότερη και σύγχρονη εποχή, οπότε η εστίαση θα γίνει στους εθνικούς ανταγωνισμούς, οι οποίοι επέφεραν την πολιτική κατάτμηση της γεωγραφικής περιοχής και την ένταξή της σε τρεις πολιτικές επικράτειες.

Συντονιστης/τρια

Ελεονώρα Ναξίδου
Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: enaxidou@he.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC283/

Περιγραφη

Η εννοιολόγηση της πολιτιστικής κληρονομιάς (υλικής, άυλης, φυσικής) πλαισιώνεται από ένα πλήθος χαρακτηριστικών που δημιουργούν ένα νόημα, το οποίο παράγεται και αναπαράγεται σε διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και πολιτικοϊδεολογικά συμφραζόμενα, ενώ η διαχείρισή της επιτάσσει σήμερα την ενεργή εμπλοκή των τοπικών κοινωνιών στην προοπτική της συλλογικής διαχείρισής της, έχοντας ως στόχο την παραγωγή διευρυμένων και ποικίλων έργων πολιτισμού και ανάπτυξης. Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της διασύνδεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς με τις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξή τους μέσω των τουριστικών πολιτικών, καθώς και η εμβάθυνση σε ζητήματα, όπως αυτά της πολιτιστικής διαχείρισης και των πρακτικών της, της πολιτιστικής παράδοσης και του πολιτιστικού αποθέματος, της μουσειακής αξιοποίησης, του ρόλου των νέων τεχνολογιών και εργαλείων στη διαχείριση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, των τουριστικών πολιτικών για την ενδυνάμωση της αειφόρου τοπικής ανάπτυξης, καλλιεργώντας την κριτική και δημιουργική σκέψη των Μ.Φ.

Συντονιστης/τρια

Αικατερίνη Μάρκου
Καθηγήτρια Κοινωνικής και ιστορικής ανθρωπολογίας του βαλκανικού χώρου
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: amarkou@he.duth.gr 

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC284/

Περιγραφη

Γενικός στόχος του εν λόγω μαθήματος είναι να αποτελέσει το ερέθισμα για τις/τους Μ.Φ. του Δ.Π.Μ.Σ., μέσω του οποίου θα ερευνήσουν τον χώρο της Θράκης (αστικό, ημιαστικό και της υπαίθρου, τον ορεινό, τον πεδινό, τον μεσόγειο, τον παραλιακό και τον παραποτάμιο) από την αρχαιότητα, έως τις αρχές του 20ού αιώνα. Ειδικότερα, θα υπάρξει εξειδίκευση στην ανάλυση της γε-ωγραφικής ενότητας της Θράκης, η οποία συνιστά το κύριο γεωγραφικό και ανθρωπογενές περιβάλλον που μελετάται. Εξειδίκευση μαθησιακών στόχων: - Να κατανοήσουν οι φοιτήτριες/ές το ζήτημα της κοινωνικής κινητικότητας, της μετανάστευσης, μέσω του αποικισμού της θρακικής ακτής στην προ-κλασική και κλασική αρχαιότητα. - Να αντιληφθούν επαρκώς ότι όλες αυτές οι ασυνέχειες παρατηρούνται και στη διοικητική υπαγωγή και οργάνωση, είτε στις πόλεις είτε στην ύπαιθρο. - Να εμπεδώσουν σημαντικές ιστορικές συνιστώσες, όπως το στοιχείο πως η Θράκη είναι ο γεωγραφικός χώρος εντός του οποίου, ουσιαστικά, κυοφορούνται και υποστασιοποιούνται νέες κρατικές οντότητες και αυτοκρατορίες.

Συντονιστης/τρια

Ιωάννης Μπακιρτζής
Καθηγητής Ιστορίας της Ύστερης Οθωμανικής αυτοκρατορίας και σύγχρονου Τουρκικού κράτους –
Ιστορίας και κοινωνίας
Τμήμα Ανθρωπιστικών Σπουδών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: impakirt@he.duth.gr 

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC285/

Περιγραφη

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί το διεθνές και εθνικό πλαίσιο προστασίας για όλο το φάσμα της πολιτιστικής κληρονομιάς, υλικής και άυλης.
Στόχος του μαθήματος είναι η αναγνώριση των ειδών του πολιτιστικού αποθέματος και η εξοικείωση με τις παγκόσμιες κατευθύνσεις που διέπουν τη διαχείριση των μνημείων. Η κατάκτηση των εννοιών που άπτονται της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς θα συνεισφέρουν στην εμβάθυνση και κριτική αποτίμηση ολοκληρωμένων σχεδίων δράσεων του παρελθόντος και στη θεώρηση των τάσεων της σύγχρονης εποχής.
Η θεματολογία των μαθημάτων αφορά τόσο γενικά θέματα, όπως οι διεθνείς Χάρτες και Συμβάσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η ελληνική αρχαιολογική νομοθεσία, οι διεθνείς Οργανισμοί, όσο και ειδικά θέματα προστασίας, όπως η αρχαιοκαπηλία, η άυλη πολιτιστική κληρονομιά, η προστασία της βιομηχανικής κληρονομιάς, η επανάχρηση ως εργαλείο διάσωσης του πολιτιστικού αποθέματος μέσα από παραδείγματα και άλλα.
Στο τέλος του μαθήματος, η αποκτηθείσα θεωρητική γνώση θα συνδυάζεται με πρακτικές δεξιότητες, καθιστώντας τον φοιτητή ικανό να κατανοεί το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις που αφορούν από τη σύνταξη και υποβολή φακέλων αδειοδότησης έως και ζητήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης μνημείων, ιστορικών τόπων και αρχαιολογικών χώρων. Παράλληλα, θα έχει το θεωρητικό υπόβαθρο και την απαραίτητη κατανόηση για να συμμετέχει ή να συμβάλει στον σχεδιασμό δράσεων προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς σε μεγαλύτερη κλίμακα, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθύνσεις και τις εθνικές στρατηγικές.

Συντονιστης/τρια

Αικατερίνη Ριτζούλη
Επίκουρη Καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής, Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας – Αποκατάστασης Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: aritzoul@arch.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC286/

Περιγραφη

Το μάθημα εξετάζει τις δυνατότητες που προσφέρουν οι σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες στην προστασία, τεκμηρίωση, ανάδειξη και προώθηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Εστιάζει στην παρουσίαση και ανάλυση ψηφιακών εργαλείων και μεθόδων, όπως η φωτογραμμετρία, η τρισδιάστατη σάρωση, η δημιουργία ψηφιακών μοντέλων (3d) και βάσεων δεδομένων, καθώς και τεχνολογιών εικονικής (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR). Παράλληλα, μελετάται η εφαρμογή τους σε τομείς, όπως η αποτύπωση και τεκμηρίωση μνημείων, η δημιουργία ψηφιακών αναπαραστάσεων και περιηγήσεων, καθώς και η εκπαιδευτική αξιοποίηση των ψηφιακών μέσων.
Μέσα από επιλεγμένα παραδείγματα και εργαστηριακές ασκήσεις, οι Μ.Φ. αποκτούν θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξοικείωση με τα εργαλεία της ψηφιακής πολιτιστικής κληρονομιάς, ενισχύοντας τις ερευνητικές και επαγγελματικές τους δεξιότητες. Έμφαση δίνεται στη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.) για εκπαιδευτικούς σκοπούς, συμβάλλοντας στη βελτίωση της διδακτικής επάρκειας όσων επιδιώκουν την ένταξη της τεχνολογίας στην προσέγγιση και διάδοση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Κεντρική διάσταση του μαθήματος αποτελεί κι η ενσωμάτωση της προσβασιμότητας στον σχεδιασμό ψηφιακών εφαρμογών, με στόχο τη συμπερίληψη ατόμων με αναπηρία και την ισότιμη πρόσβασή σε μνημεία, πολιτιστικά τεκμήρια και σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.

Συντονιστης/τρια

Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC287/

Περιγραφη

Το μάθημα επικεντρώνεται στη μελέτη της οικοδομικής τεχνολογίας ιστορικών κατασκευών, από την αρχαιότητα έως τους νεότερους χρόνους, με στόχο την κατανόηση των τεχνικών, των υλικών και της δομικής συμπεριφοράς μνημείων και ιστορικών κτηρίων. Εξετάζονται θεματικές ενότητες όπως:
- Είδη κατασκευών: λίθινες, ξυλόπηκτες, πλίνθινες, ξύλινες, μεταλλικές, χυτές και μικτές.
- Τύποι κατασκευών: τοιχοποιίες, τόξα, θόλοι, και κελύφη.
- Επιμέρους δομικά στοιχεία: στέγες, πατώματα, κλίμακες και κουφώματα.
- Η διαχρονική εξέλιξη ενός μνημείου (μετατροπές, προσθήκες και οι επιπτώσεις τους)
- Δομικές αστοχίες και τρόποι καταστροφής.
- Αρχιτεκτονική μορφολογία και σχεδιαστικές αρχές.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των ΜΦ με την ορολογία, την τεχνολογία, τα κατασκευαστικά συστήματα και τις ιδιαιτερότητές των ιστορικών δομών, καθώς και με τις σύγχρονες μεθόδους διάγνωσης και θεραπείας των διαφόρων μορφών παθολογίας. Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση θεωρίας και εφαρμογής, οι ΜΦ αναλύουν τη δομική και υλική υπόσταση των κατασκευών, ερμηνεύουν την υφιστάμενη κατάστασή τους και διαμορφώνουν τεκμηριωμένες προτάσεις συντήρησης και αποκατάστασης, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες.

Συντονιστης/τρια

Αναστασία Καπανδρίτη
Επίκουρη Καθηγήτρια Θεωρία Αρχιτεκτονικής Μορφολογίας και Αποκαταστάσεις Μνημείων
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών || Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Email επικοινωνίας: nkapandr@arch.duth.gr

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC288/

Περιγραφη

Η Μ.Δ.Ε. μπορεί να είναι θεωρητική, εφαρμοσμένη ή πειραματική και να περιέχει αναγνωρίσιμα στοιχεία πρωτοτυπίας και συμβολή στην επιστημονική γνώση. Το κείμενο πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές και τη δομή μιας επιστημονικής εργασίας. Το θέμα της Μ.Δ.Ε. πρέπει να εντάσσεται στα επιστημονικά πεδία του Δ.Π.Μ.Σ. και να αξιοποιεί τις γνώσεις που αποκτήθηκαν στα μαθήματα του Δ.Π.Μ.Σ. Στους σκοπούς εκπόνησης Μ.Δ.Ε. περιλαμβάνονται η ενίσχυση των ερευνητικών δεξιοτήτων, η βαθύτερη κατανόηση του γνωστικού αντικειμένου και του ερευνητικού πεδίου της μελέτης, η ενίσχυση της κριτικής σκέψης, καθώς και η απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων, με σκοπό την ερευνητική και επαγγελματική εξέλιξη των Μ.Φ.

Eclass

https://eclass.duth.gr/courses/CLASSIC289/
Scroll to Top